دانش بومی
فاطمه میرزایی؛ آمنه مافی تبار
چکیده
سوزندوزی بلوچ، صورت برجستهای از هنرهای سنتی است که با استان سیستان و بلوچستان، بهویژه نواحی سرحد و مکران تناسب پیدا میکند. هدف این مقاله، طبقهبندی نقوش اصیل و پرکاربرد در بلوچیدوزی جهت دستیافتن به معانی نمادین آنهاست. بدین قیاس پرسش آن است: چگونه میتوان با نظر به اسلوب هنرهای سنتی، نسبت به تحلیل و طبقهبندی موضوعی نقش ...
بیشتر
سوزندوزی بلوچ، صورت برجستهای از هنرهای سنتی است که با استان سیستان و بلوچستان، بهویژه نواحی سرحد و مکران تناسب پیدا میکند. هدف این مقاله، طبقهبندی نقوش اصیل و پرکاربرد در بلوچیدوزی جهت دستیافتن به معانی نمادین آنهاست. بدین قیاس پرسش آن است: چگونه میتوان با نظر به اسلوب هنرهای سنتی، نسبت به تحلیل و طبقهبندی موضوعی نقش در سوزندوزی بلوچ اقدام نمود؟ با این نگاه، پژوهش پیشرو به شیوة توصیفی ـ تحلیلی و با نظر به اطلاعات میدانی (مبتنی بر مشاهده و مصاحبه) و البته مطالعات اسنادی (فیشبرداری و تصویرخوانی) به شیوة نمونهگیری احتمالی از نقوش سوزندوزی بلوچ شکل گرفت و تحلیل دادهها بر مبنای طبقهبندی موضوعیِ برآمده از اسلوب هنرهای سنتی دنبال شد. نتیجة پژوهش در چهل و چهار نقش نشان داد: نقوش سوزندوزی بلوچ بر مبنای طبقه-بندی موضوعی هنرهای سنتی ایران قابل تقسیم هستند. نقوشی که در عین حال که اغلب به صورت تجریدی و با اشکال شکسته و هندسی تصویر میشوند، بر صور و اجزاء انسانی، جانوری، گیاهی و جمادی همچون زیورآلات، اشیاء مصرفی زندگی و مکانها دلالت میکنند و واقعیت زندگی مردم بلوچ، اعتقادات و باورهای ایشان را به تصویر درمیآورند.